Tuesday, January 30, 2018

TONGKAT WARISAN - TERAS ASAM/CELAGI MATI BERAGAN



TC02





TC03






TC04






TC05







TC07









Pandangan dari atas




Pandangan Tombol Tongkat








Gambar-gambar Teras Celagi yang belum diproses 




Gubal teras (sapwood) masih belum dibuang




Kenampakan teras (bahagian yang berwarna coklat gelap) pada bahagian tengah batang celagi



Tongkat Handmade 100% 
Teras Celagi
Panjang - 3 kaki lebih

Masihkah tuan/puan ingat, pada posting kami bertarikh 20/9/2017 tahun lepas, kami ada paparkan proses pengambilan Teras Celagi daripada Pokok Celagi yang berusia hampir 100 tahun?

Rujuk link dibawah ni :-  


Alhamdulillah hari ini kami paparkan hasil akhir bagi Teras Celagi mati beragan tersebut.

Asalnya, kami menggunakan mesin untuk mengetam dan melicinkan batang teras dan seterusnya membulatkannya. Tetapi disebabkan urat Teras Celagi ini banyak yang berpusar, maka semua kerja terpaksa dilakukan secara manual 100%. 

Ini menjadikan nilai seni tongkat ini berbeza dengan tongkat keluaran kami sebelum ini.

Tombol tongkat didatangkan dengan 2 jenis kayu. Daripada Teras Inai Galak dan Teras Miyor atau bahasa kebangsaannya Teras Kundang.

Untuk pertanyaan lebih lanjut, 

whatsApp segera ke 


p/s : pengeluaran tongkat handmade sebegini adalah terhad.


=======


Untuk update produk-produk terkini daripada kami

Follow Fb Page kami : 
Warisan Nusantara - Tasbih, Tongkat dan Oud 


TASBIH 10 JENIS TERAS KAYU - Teras Betik, Nagasari dan lain-lain






====================TASBIH 10 JENIS KAYU====================

Tasbih 10 Jenis Teras Kayu
Saiz 9-10mm -/+
100 biji

Senarai Kayu :-

1. Teras Cendana
2. Teras Kemuning Hitam
3. Teras Kemuning Kuning
4. Teras Raja Kayu Damar Minyak
5. Teras Celagi

.........Sila Klik Pada Gambar Tasbih untuk paparan lebih lanjut



Wednesday, December 13, 2017

Tasbih Teras Kemuning Hitam mix Teras Gaharu








Sebelum ni kami bagitahu kami tak buat tasbih kecik sebab risiko kayu pecah sangat tinggi.

Tapi kali ini kami buat sebab ada lebihan-lebihan kayu yang kecil-kecil. Kalau nak biarkan camtu je membazir pula.


Tasbih Kemuning Hitam mix Teras Gaharu
Saiz 7.7mm (kecik)

Stok TERHAD


*klik pada gambar tasbih untuk paparan lebih lanjut








Tuesday, December 5, 2017

Aqeeq Yaman dan Batu Cenderawasih








3 Jenis Aqeeq Yaman

- Aqeeq Kabdi (warna merah hati ayam)
- Aqee Jaza'/Habsyi (warna hitam)
- Aqeeq Khadhra' (warna hijau)

*Semua tembus cahaya

Dan 

2 Biji Batu Cenderawasih (stok akhir 2 biji ni je)

====

Samada tuan/puan mahu batu sahaja atau ingin ikat perak terus, 

wasap segera ke nombor dibawah ini jika berminat :-


*Sila Klik Pada Gambar di atas untuk melihat gambar-gambar yang lebih terperinci

#aqeeqYaman
#batuCenderawasih
#permataWarisan
#cincinWarisan
#warisanNusantara
#Nusantara_Craftmanship



Sunday, November 19, 2017

TONGKAT WARISAN






Gabungan Teras Penawar Hitam, Teras Kundang dan Teras Inai Galak.

Panjang - 3 kaki 1 inchi -/+

Handmade 100%


======

Ketiga-tiga tongkat ni dibuat daripada Teras Penawar Hitam. Cuma bezanya, Tongkat A dan C, tombolnya daripada Teras Kundang, manakala Tongkat B, tombolnya daripada Teras Inai Galak.

Biasanya Teras Kundang atau dalam dialek Kelantan disebut Teras Miyor, dibuat hulu badik dan sampir keris kerana coraknya yang sangat menarik.

Disebabkan kami ni fokus kepada tasbih, tongkat dan permata, jadi semua teras-teras kayu, kami khusus kepada 3 perkara tu.

Rakan sahabat yang nak tahu lebih lanjut perihal Teras Kundang, klik link website kami dibawah ni 

http://jiwarimba.blogspot.my/2015/09/teras-setar-dan-teras-miyor.html?m=1

Tongkat berpulas ini sangat jarang nak jumpa yang mahir buat. Bersempena dengan bulan kelahiran Junjungan Mulia ini, kami bawakan kepada rakan sahabat, tongkat yang persis tongkat Baginda صلى الله عليه واله وصحبه وسلم. 
Disertakan ukiran Na'lil Habib (Capal Nabi) pada tombol bahagian atas sekali sebagai tabarrukan, insyAllah.

Buat masa ni terhad kepada 3 unit ini sahaja. 

#Teras_Kayu
#tongkatWarisan
#warisanNusantara
#Nusantara_Craftmanship




Saturday, October 28, 2017

Antara 2 Darjat - Gaharu Aquilaria dan Gaharu Lucknow



Antara 2 darjat.

Oud campur - Oud Lucknow
Oud asli - aquilaria malacensiss 

Walaupun #oudhLucknow adalah oud campur, tapi baunya setanding dengan yang asli.

Sebab itulah kami perkenalkan Oudh Lucknow ini kepada umum. Supaya ramai diluar sana yang kekurangan modal, dapat menikmati bauan asal kayu gaharu dengan harga mampu milik. 😊

Jangan disangka bau oud ini semacam bau kasturi, bau menthol, mint (berangin) atau kekal lama. 

Kerana oud yang berbau sebegitu (mint) amat pasti peratus kandungan oud sangat2 sedikit dalam wangian tersebut dan soal tahan lama pula bergantung kepada hormon tubuh dan persekitaran. Lainlah kalau perfume moden yang mana telah dimasukkan satu mekanisme yang menyebabkan wangian tersebut tahan lama.

Keunikan Oudh pula, hanya SETITIK sahaja yang diperlukan untuk menyebarkan aroma segar mengersik gaharu.

Ada tak sahabat yang dah dapat Oudh Lucknow, Haruman Memukau, Pekat dan Memikat ini? 

Boleh tak, share pengalaman masing2? 😊

#oudhLucknow
#harumanMemukau
#pekatmemikat
#warisanNusantara

Wednesday, October 4, 2017

COTA NIBONG TUNGGAL LIMITED EDITION






















COTA NIBONG TUNGGAL LIMITED EDITION

Semua tahu pokok Nibong hidup secara berkelompok. Nak cari yang tunggal, sebatang dia aja, memang payah. Usahkan yang tunggal, pokok Nibong tu sendiri pun jarang dah nak tengok sekarang ni.

Alhamdulillah, penantian kami selama ini mendatangkan hasil.

Cota Nibong Tunggal 
Panjang 22 inci
Limited 7 UNIT SAHAJA.

Khasiat :-
- untuk keselamatan diri dan keluarga
- boleh juga digunakan sebagai pendinding. Khasiat alami daripada kayu ini sendiri. Tidak ada unsur-unsur luar. 

Peringatan :-
- kayu Nibong Tunggal amat berbisa. Elakkan menggunakan kayu ini melainkan apabila berada dalam keadaan terdesak seperti diri atau keluarga diancam.
- tidak boleh direndam buat minum.

#nibongTunggal
#warisanNusantara
#Nusantara_Craftmanship


Thursday, September 28, 2017

Tasbih Teras Keluat Merah







Tasbih Teras Keluat Merah
Saiz S
Bentuk donat
100 biji

Stok terhad