Tuesday, December 5, 2017

Aqeeq Yaman dan Batu Cenderawasih

























Jualan Sempena Maulidur Rasul

3 Jenis Aqeeq Yaman

- Aqeeq Kabdi (warna merah hati ayam)
- Aqee Jaza'/Habsyi (warna hitam)
- Aqeeq Khadhra' (warna hijau)

*Semua tembus cahaya

Dan 

2 Biji Batu Cenderawasih (stok akhir 2 biji ni je)

====

Samada tuan/puan mahu batu sahaja atau ingin ikat perak terus, 

wasap segera ke nombor dibawah ini jika berminat :-


#aqeeqYaman
#batuCenderawasih
#permataWarisan
#cincinWarisan
#warisanNusantara
#Nusantara_Craftmanship



Sunday, November 19, 2017

TONGKAT WARISAN






Gabungan Teras Penawar Hitam, Teras Kundang dan Teras Inai Galak.

Panjang - 3 kaki 1 inchi -/+

Handmade 100%


======

Ketiga-tiga tongkat ni dibuat daripada Teras Penawar Hitam. Cuma bezanya, Tongkat A dan C, tombolnya daripada Teras Kundang, manakala Tongkat B, tombolnya daripada Teras Inai Galak.

Biasanya Teras Kundang atau dalam dialek Kelantan disebut Teras Miyor, dibuat hulu badik dan sampir keris kerana coraknya yang sangat menarik.

Disebabkan kami ni fokus kepada tasbih, tongkat dan permata, jadi semua teras-teras kayu, kami khusus kepada 3 perkara tu.

Rakan sahabat yang nak tahu lebih lanjut perihal Teras Kundang, klik link website kami dibawah ni 

http://jiwarimba.blogspot.my/2015/09/teras-setar-dan-teras-miyor.html?m=1

Tongkat berpulas ini sangat jarang nak jumpa yang mahir buat. Bersempena dengan bulan kelahiran Junjungan Mulia ini, kami bawakan kepada rakan sahabat, tongkat yang persis tongkat Baginda صلى الله عليه واله وصحبه وسلم. 
Disertakan ukiran Na'lil Habib (Capal Nabi) pada tombol bahagian atas sekali sebagai tabarrukan, insyAllah.

Buat masa ni terhad kepada 3 unit ini sahaja. 

#Teras_Kayu
#tongkatWarisan
#warisanNusantara
#Nusantara_Craftmanship




Saturday, October 28, 2017

Antara 2 Darjat - Gaharu Aquilaria dan Gaharu Lucknow



Antara 2 darjat.

Oud campur - Oud Lucknow
Oud asli - aquilaria malacensiss 

Walaupun #oudhLucknow adalah oud campur, tapi baunya setanding dengan yang asli.

Sebab itulah kami perkenalkan Oudh Lucknow ini kepada umum. Supaya ramai diluar sana yang kekurangan modal, dapat menikmati bauan asal kayu gaharu dengan harga mampu milik. 😊

Jangan disangka bau oud ini semacam bau kasturi, bau menthol, mint (berangin) atau kekal lama. 

Kerana oud yang berbau sebegitu (mint) amat pasti peratus kandungan oud sangat2 sedikit dalam wangian tersebut dan soal tahan lama pula bergantung kepada hormon tubuh dan persekitaran. Lainlah kalau perfume moden yang mana telah dimasukkan satu mekanisme yang menyebabkan wangian tersebut tahan lama.

Keunikan Oudh pula, hanya SETITIK sahaja yang diperlukan untuk menyebarkan aroma segar mengersik gaharu.

Ada tak sahabat yang dah dapat Oudh Lucknow, Haruman Memukau, Pekat dan Memikat ini? 

Boleh tak, share pengalaman masing2? 😊

#oudhLucknow
#harumanMemukau
#pekatmemikat
#warisanNusantara

Wednesday, October 4, 2017

COTA NIBONG TUNGGAL LIMITED EDITION






















COTA NIBONG TUNGGAL LIMITED EDITION

Semua tahu pokok Nibong hidup secara berkelompok. Nak cari yang tunggal, sebatang dia aja, memang payah. Usahkan yang tunggal, pokok Nibong tu sendiri pun jarang dah nak tengok sekarang ni.

Alhamdulillah, penantian kami selama ini mendatangkan hasil.

Cota Nibong Tunggal 
Panjang 22 inci
Limited 7 UNIT SAHAJA.

Khasiat :-
- untuk keselamatan diri dan keluarga
- boleh juga digunakan sebagai pendinding. Khasiat alami daripada kayu ini sendiri. Tidak ada unsur-unsur luar. 

Peringatan :-
- kayu Nibong Tunggal amat berbisa. Elakkan menggunakan kayu ini melainkan apabila berada dalam keadaan terdesak seperti diri atau keluarga diancam.
- tidak boleh direndam buat minum.

#nibongTunggal
#warisanNusantara
#Nusantara_Craftmanship


Thursday, September 28, 2017

Tasbih Teras Keluat Merah







Tasbih Teras Keluat Merah
Saiz S
Bentuk donat
100 biji

Stok terhad















Friday, September 22, 2017

Wednesday, September 20, 2017

Teras Celagi Masam Mati Beragan

Minggu Pertama

Proses dahan dulu


Sebelah luar macam kayu buruk



Penampakan teras



Fuhh. Hitam solid



Minggu Kedua

Proses banir


Ni kalau pakai gergaji, sminggu baru putus ni


Bahagian akar yang berteras



Dah cuci baru nampak



Batang yang bersambung ngan umbi



Teras bahagian akar


Banir berjaya dikeluarkan


Alhamdulillah nantikan produk daripada Teras Celagi Masam Mati Beragan